Novels by poets

„Bestenlisten“ haben immer etwas Unernstes. Gut wenn es Spiel ist. Von Übel wenn sie tun, als lieferten sie auf knappem Raum „Unsere Besten“ (so hießen in der DDR Tafeln mit Porträts der besten Sekretärin oder LPG-Bäuerin, heute beim ZDF). Also nicht „The 10 best Novels by Poets“, wie die Überschrift verspricht, sondern Naja Marie Aidts momentane Auswahl: her 10 favorite novels by poets. So wird die Liste benutzbar: Anregung, Vergleich, Debatte…

Die Lyrikerin sagt:

As a poet, it is almost impossible for me to read literature not centered on the language itself – which is why I have severe difficulties reading most crime fiction. A good plot or great story is not enough for me. I need the language to be precise, sensual, intense, and distinctive. I love novelists like Vladimir Nabokov, Marguerite Duras, Paula Fox (please read Desperate Characters if you haven’t already!), and Per Petterson for just this reason. But these aren’t poets; even if their language verges on the poetic, they still fit the usual paradigm that poets write only poetry, fiction writers only fiction.

Ihre Auswahl:

  • Azorno by Inger Christensen
  • The Murder of Halland by Pia Juul
  • The Bell Jar by Sylvia Plath
  • The Notebook by Agota Kristof
  • The Notebooks of Malte Laurids Brigge by Rainer Maria Rilke
  • The Making of Americans by Gertrude Stein
  • Malina by Ingeborg Bachmann
  • Insel by Mina Loy
  • Autobiography of Red by Anne Carson
  • Leaving the Atocha Station by Ben Lerner

/ Publishers Weekly

Hinterlasse einen Kommentar

Diese Seite verwendet Akismet, um Spam zu reduzieren. Erfahre, wie deine Kommentardaten verarbeitet werden..